


Stāsts par to, kā veicās, īstenojot projektu “Eiropas Kultūras mantojums Turaidā – klātesoši Turaidā” (“European cultural heritige in Turaida – to be present”)
Sākums. Inventarizācija
Katrs gads parasti iesākas ar lielāku vai mazāku inventarizāciju, attīstību rosinošiem plāniem un lēmumiem strādāt vēl aizrautīgāk, radošāk un sociāli atbildīgāk. 2024. gada sākums nebija izņēmums. Gadsimtu vēstures simbolam – Turaidas mūra pilij – 810; Dainu tēva – Krišjāņa Barona tautas atmiņu krājuma turpinājumam, latviskās identitātes simbolam – Dainu kalnam 2025. gadā – 40. Eiropas kultūras mantojuma dienu galvenā tēma – kultūras mantojuma pieejamība.
Daudz jautājumu, daudz labu, tuvu sasniedzamu, bet vēl līdz galam neizmantotu resursu, naudas maz, bet liela vēlme palielināt bērnu un jauniešu mērķauditorijas interesi un izpratni par kultūras vērtībām, veidojot identitātes saikni un līdzdalību, uzlabot sadarbību ar izglītības iestādēm, – skolotājiem un bērnu vecākiem, vispirms sākot ar tiem, kuri sasniedzami tepat blakus.
Kā veicināt komunikāciju?
Kā atrast ceļu pie dažādu vecumposmu bērniem un jauniešiem, lai rosinātu emocionālu piesaisti – interesi ieraudzīt, sadzirdēt, sajust, uzzināt, izpētīt, brīnīties un iemācīties? Kā iesaistīt, lai viņi vēlētos atnākt un piedalīties – būt klātesoši, un turpinātu to darīt arī vēlāk, sajūtot, ka Turaida ir viņu vieta un viņi paši – daļa no Turaidas?
Kā piesaistīt bērnu vecāku interesi?
Kā motivēt skolotājus, lai viņi atved skolēnus uz muzeju?
Kā veicināt dažādu kultūras un izglītības institūciju mijiedarbību un sekmēt kultūrizglītības procesus, veidojot draudzīgu un pozitīvu saziņu ar sabiedrību?
No daudzajiem jautājumiem kļuva skaidrs izaicinājums nokļūt cilvēku vajadzību sarakstā; parādot, ka esam tepat blakus; atmodināt bērnu un jauniešu zinātkāri un interesi par kultūras mantojumu.
- Turaidas muzejrezervāts ir bagāts – iespējas izmantot kultūrtelpu mācībām un jaunradei. Muzeja bagātība ir enciklopēdiska. Labvēlīga vide un resursi – ekspozīcijas, krājums, vēsturiskas ēkas, kas ļauj komunicēt ar apmeklētājiem un veicināt viņu radošumu.
- Lai iepazīstinātu ar muzeja vērtībām un vēsturi, Turaidas muzejrezervāta piedāvājumā ir 8 izglītības programmas, kuras iekļautas arī Latvijas kultūrizglītības programmā “Latvijas Skolas soma”, – saskaņā ar statistiku katru gadu tiek novadītas tuvu 400 programmas – tie ir bērni un jaunieši no visas Latvijas, galvenokārt jaunākajā pamatskolas vecumā.
- Turaidas muzejrezervāts atrodas Siguldas novadā, kurā darbojas kopskaitā 27 izglītības iestādes: 10 pirmsskolas izglītības iestādes, 1 sākumskola, 5 pamatskolas, 3 vidusskolas; 1 valsts ģimnāzija, 6 profesionālās ievirzes izglītības iestādes un 1 interešu izglītības iestāde. Aktīva un uz sadarbību vērsta Siguldas novada bibliotēka.
- 2022. gadā Turaidas vēsturiskais centrs, kurā atrodas Dainu kalns, saņēmis augsto Eiropas Padomes novērtējumu ”Eiropas mantojuma zīmi”. Piederība Eiropas kultūras institūcijām, kuras saņēmušas šo augsto novērtējumu, ļāva piedalīties konkursā par Eiropas Komisijas finansējumu.
Kā nokļūt mērķī? Tēlaini izsakoties, sapratām, ka galamērķi iespējams sasniegt dažādi – ja ir resursi, var lidot ar lidmašīnu vai izmantot ātrgaitas vilcienu, ja līdzekļi ierobežotāki, var iet kājām un pa ceļam izbaudīt ainavas.
Piederības sajūtas stiprināšana. Koprade
Pēc “pūra vēdināšanas”, iezīmējās īstenojamā projekta aprises – mērķi un uzdevumi. Izmantojot to, ka Siguldas novadā ir tik bagāts izglītības un kultūras iestāžu klāsts, veidot un stiprināt ilgtspējīgu sadarbību; nodrošinot plašas līdzdalības iespējas tīkloties starp dažādām kultūras un izglītības institūcijām un dažādām sociālām iedzīvotāju grupām, paplašināt iesaistīto mērķauditoriju loku, nodrošināt atbildīgu partnerību un lojalitāti. Īsāk to varētu saukt par piederības sajūtas stiprināšanu.
Lai īstenotu šos uzdevumus, nav vajadzīgi lieli finanšu līdzekļi, tam vajadzīgs mērķtiecīgi plānots un regulārs darbs – kopradē balstīti lielāki un mazāki projekti, līdz ar saturu izvēloties arī īstenošanai piemērotus uzdevumus un sadarbības veidu – tie var būt dažādi pasākumi, akcijas, darbnīcas, mācību ekskursijas un konkursi, metodiski ieteikumi skolotājiem mācību procesa atbalstam. Galvenā uzmanība lai būtu pievērsta radošam zināšanu ieguves procesam.
www.atklajturaidu.lv
Tehnoloģijas aizvien vairāk ieņem stabilu vietu muzeju vidē, to izmantošana ievērojami uzlabojusi piekļuvi informācijai.
Labas lietas iedvesmo un rosina meklēt iespējas tās īstenot, – sakotnēji varbūt tikai daļēji. Labs Piemērs. Akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” mājaslapā sadaļā “Mācies dabā” ir atrodama vietne “Skolām”, kurā ļoti pārdomāti un secīgi atrodama gandrīz visa iespējamā informācija par mežiem – izglītības programmas, mācību ekskursijas un mācību materiāli sākot no pirmsskolas līdz studentiem izmantojamiem materiāliem: https://skolam.lvm.lv/ Ļoti apjomīgs un kvalitatīvs materiāls ar saukli “Vieta, kur augt”, kuru veidojusi AS “Latvijas valsts meži” sadarbībā ar LU Starpnozaru izglītības inovāciju centru un Eiropas Meža pedagoģijas apvienību. Ikvienam ir iespēja doties Latvijas valsts mežu takās, lai smeltos iedvesmu un stiprinātu skolā iegūtās zināšanas ar praktiskiem uzdevumiem dabā.
Pagaidām Turaidas muzejrezervātam www.atklajturaidu.lv ir tikai pirmais solis ceļā uz to, lai kļūtu bērniem, jauniešiem, skolotājiem un vecākiem par vietu, kur darboties, lai no jauna atklātu Turaidas glabātos noslēpumus! Šeit būs pieejamas izglītojošas spēles, maršruti pastaigām, padomus radošam darbam, iedvesmojoties no muzeja krājumā esošajām bagātībām, jaunumi par dažādām izstādēm, konkursiem un pasākumiem!
Atziņas
- Apstiprinājās tēze, ka process arī ir rezultāts.
- Vēl ir ļoti daudz labu, izmantojamu resursu, – sadarbība ir mērķtiecīgi turpināma. Īsā laika sprīdī ir izdevies īstenot daudzveidīgas aktivitātes.
- Skolām jau tagad ir pieejams ļoti bagāts dažādu norišu un pasākumu klāsts, muzejiem ir jākonkurē ar dažādiem citiem piedāvājumiem. Svarīga ir laicīga plānošana, pasākumu “iesaiņojums”. Diemžēl visas Siguldas novada vispārizglītojošās skolas projekta īstenošanā neiesaistījās vienlīdz aktīvi – aktīvākās bija Siguldas Valsts ģimnāzija, Siguldas pilsētas vidusskola un Siguldas 1. pamatskola. Projektā “Viduslaiku karogi” iesaistījās visas Siguldas novada Mākslas un mūzikas skolas, savukārt logo metu konkursā “Turaidas pilij 810” aktīvākās bija pirmsskolas izglītības iestādes.
- Organizējot dažādos konkursus, komunikācijā izdevās iesaistīt plašu sabiedrību, galvenokārt to nodrošināja publicitāte izglītības iestāžu mājaslapās un e-klasēs, kā arī muzeja Feisbuka vietnē un izstādes.
- Lai kāds būtu iemesls grupas apmeklējumam muzejā, tā vienmēr ir izdevība popularizēt muzeju un tā pakalpojumus, rosināt cilvēkus apmeklēt muzeju atkārtoti.
- Lai motivētu skolotājus vairāk izmantot muzeja piedāvājumu, nākt atkārtoti ar dažādām klašu grupām, ir regulāri jāstrādā ar skolu metodiskajām apvienībām, kurās apvienojušies mācību priekšmetu skolotāji.
- Jāturpina darbs pie izglītības platformas www.atklajturaidu.lv, pilnveidojot satura piedājumu.
Projekta laikā tika veiktas arī vairākas aptaujas, lūk, dažas jauniešu atziņas:
- “Manuprāt, jauniešiem vislabāk patīk tas, ka muzeja ekspozīcijas nav iesprostotas vienā ēkā, bet gan dažādās vēsturiskās ēkās. (..) Mūsdienās jauniešiem, manuprāt, palīdzēt izbaudīt muzeju varētu vairāk interaktīvu uzdevumu un izstādījumu ekspozīcijās. (..) Muzeja sagatavotie video “Atklāj Turaidu” un “Dainu kalns”, manuprāt, bija ļoti labi – tieši mērķēti jauniešu mērķauditorijas uzrunāšanai.” (Katrīna Šņore, 8. klase, Rīgas Valsts vācu ģimnāzija)
- “Jauniešus nākt uz muzeju var motivēt ar interesantiem pasākumiem (kas muzejā jau aktīvi notiek) vai ar “muzeja jauniešiem”, kuri nāktu uz muzeju kā uz regulārām meistarklasēm, nevis tikai kā uz muzeju. Nometnes, kino/spēļu vakari, sporta pasākumi! (..) Vienkāršota, stāstiem balstīta informācija. Ne tikai fakti, bet stāsti par reāliem cilvēkiem no konkrētiem laikmetiem – kas viņi bija, ko juta, ko darīja. (..) Digitāla vietne, lietotne vai audiogids, kurā ir īpaši izveidots saturs tieši jauniešiem – varbūt pat ar spēles elementiem vai stāstu misijām, lai nepazaudēt jauniešu uzmanību” (Marta Kondratjuka, Itas Kozakēvicas poļu vidusskola, 11. klase)
- “Manuprāt, Turaidas muzejrezervātā jauniešiem patīk tas, ka ir pieejami daudzi apskates objekti.” (Elizabete Baranovska, Mārupes Valsts ģimnāzija 9. klase)
Pārskats par projektu “Eiropas Kultūras mantojums Turaidā – klātesoši Turaidā” (“European cultural heritige in Turaida – to be present”) pieejams šeit: Pārskats par projektu Klātesoši Turaidā
Foto galerija
Logo metu konkurss “Turaidas pilij 810.”




Darbnīca “No kā būvēta Turaidas pils”




Konkurss “Turaidas pilij 810. Viduslaiku karogi”










Eseju konkurss “Brīvības ceļš”





Paneļdiskusija Eiropas Kultūras mantojuma dienu ietvaros – “Turaidas muzejrezervāts – atvērta un pieejama kultūrtelpa mācībām un jaunradei”




Skolotāju metodisko darbu izstrāde







Sadarbība ar Siguldas novada pašvaldību un Siguldas novada izglītības metodiskajām apvienībām




Skolēnu apmeklējumi projekta “Eiropas Kultūras mantojums Turaidā – klātesoši Turaidā” ietvaros















Pastkartes – sadarbība ar Siguldas pilsētas vidusskolas 5.klasi, projekts “Pastkartes”

Video
Video “Atklāj Turaidu”. SIA “Vividskills”, Reinis Janulis
Video “Dainu kalns”. SIA “Vividskills”, Reinis Janulis
Video – sadarbība ar Siguldas pilsētas vidusskolas 5.klasi, projekts “Pastkartes”. Autors: Edgars Semanis
Video – sadarbība ar Siguldas pilsētas vidusskolas skolēnu mācību uzņēmumiem. TMR dalība žūrijas komisijā. Autors: Edgars Semanis.

Sagatavoja: Izglītojošā darba un komunikācijas nodaļas sadarbības projektu vadītāja Sandra Ķirule